2017. február 7-én a Magyar Közút Nonprofit Zrt. intelligens közlekedési rendszerek megvalósítását célzó támogatási kérelmet nyújtott be az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz 2017. évi pályázati kiírására, C-ROADS Hungary néven. A Kormány 1089/2017. (II.13.) határozata értelmében egyetért a benyújtott projektjavaslatokkal. A projekt teljes elszámolható költsége 1.995.431 EUR, finanszírozása 85%-ban CEF támogatásból, 15%-ban költségvetési forrásból történik (ideértve az ÁFA finanszírozását is). A Bizottság és az ITM közötti támogatási megállapodás, valamint az ITM és az MK NZrt. közötti támogatási szerződés megkötésére 2018 első felében került sor. A projekt fontos eleme a hazai részvétel a C-Roads közös platform munkájában, melynek során az egyes tagországok műhelymunka keretein belül dolgozzák ki a jármű és az infrastruktúra közötti kommunikáció részletes specifikációit, illetve közös teszteket hajtanak végre annak érdekében, hogy egységes és átjárható szolgáltatások jöjjenek létre Európa-szerte. További fontos elem a hazai kísérleti rendszer bővítése, ezáltal újabb rendszerfunkciók megvalósítása. A platform keretein belül munkacsoportokban zajlik a munkavégzés, ahol az egyes résztvevő országok megosztják egymással a tapasztalataikat, az alkalmazott szabványokat és műszaki specifikációkat. A hazai munkaprogram célja a lefedettség növelése (út menti adóhálózat további kiépítése), a mobil-kommunikációs adatátvitel tesztelése, valamint új, városi környezetben alkalmazható funkciók kialakítása.
2018-ban a megvalósítás előkészítési munkálataira került sor, ideértve a közbeszerzési eljárások előkészítését és a műszaki dokumentációk készítését. Ezt követően kooperatív ITS- (C-ITS) eszközök, nevezetesen út menti egységek (Road Side Unit – RSU) beszerzésére, telepítésére és (az M1 autópályán) frissítésére került sor. Ezen eszközök célja, hogy információt nyújtsanak az úthasználók számára a biztonságos és hatékony haladáshoz. Ehhez hasonló eszközökből 13 darab már található az M0-s autóúton, az M1-es autópályán (ahol a 2015-ben telepített eszközöket nem régiben cseréltük le még modernebbekre), és a projekt legújabb eredményeként immáron lakott területen, Győr egyik csomópontjában is folyamatban van a felszerelésük. Ezek az eszközök képesek például arra, hogy a jelzőlámpa fázisterv adatai alapján megadják a piros jelzésből még hátralévő időt vagy a zöldhullám elérése érdekében javasolt sebességet. Azon új gépjárművek, amelyek ilyen adatok fogadására képesek, a fedélzeti, központi kijelzőjükön kaphatnak információt haladás közben a csomópontok előtt sebességajánlásról, a zöld jelzésig még hátralévő időről vagy egyéb veszélyhelyzetekről. A külföldi együttműködési megállapodásainkon keresztül, a ZalaZone projekttel együtt dolgozva és a BME Gépjárműtechnológia Tanszékével kooperálva számos más hasonló fejlesztést tesztelünk éles környezetben is.
A kialakított alkalmazásokat határon átnyúló tesztelését egy C-Roads Roadshow keretében fogják elvégezni.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. aktívan részt vesz a platform munkájában (Steering Committee és Working Group ülések és webes konferenciák).
Kapcsolódó bejegyzések:
Magyarország csatlakozott a C-Roasd platformhoz
Nemzetközi ITS rendezvényen vettünk részt
Városi C-ITS tapasztalatok Bordeauxból
Transport Research Arena (TRA) konferencia és kiállítás
5G tesztállomás Zalaegerszegen
Magyarország az élenjárók között az önvezető autózásban
Közúti biztonság: Újabb előrelépés történt az európai C-ITS szabályozásban
A Magyar Közút a szomszédos országok közútkezelőivel közösen készül az önvezető autózásra