Városi C-ITS tapasztalatok Bordeauxból

Home / Blog / Városi C-ITS tapasztalatok Bordeauxból

Városi C-ITS tapasztalatok Bordeauxból

 A legújabb városi kooperatív intelligens közlekedési rendszerek (C-ITS) tapasztalatait bemutató C-The Difference elnevezésű szakmai konferencia 2018. június 5-6. között került megrendezésre a franciaországi Bordeauxban. Társaságunktól Kovács Áron, forgalomtechnikai mérnök és Verdes Máté beruházási főmunkatárs vett részt az eseményen, melynek célja a számos Európai Uniós város által tervezett és megvalósított fejlesztésekkel kapcsolatos tapasztalatcsere, valamint az elkötelezettség fokozása volt a városi C-ITS rendszerek felé.

Definíció: A C-ITS (Cooperative Intelligent Transport Systems) egy olyan telematikai szolgáltatást takar, amely kétirányú vezeték nélküli kommunikációt tesz lehetővé a jármű és a forgalomirányító központ, a jármű és az infrastruktúra, valamint a jármű és jármű között.

A konferencia számos előadása közül a legérdekesebbnek Bordeaux és Helmond város pilot alkalmazásának élő demonstrációja mutatkozott. A megvalósított rendszer lényegében egy olyan mobil alkalmazásban testesült meg, amely segítségével a közlekedők valós időben kaphatnak információt arról, hogy pl. a megközelített jelzőlámpa milyen állapotot mutat, vagyis ha zöldet vagy pirosat jelez a lámpa, akkor annak idejéből mennyi maradt még hátra. A rendszer által számított adatok alapján a rendszer egy ajánlást ad a járművezetőnek a választandó sebességről, amelynek betartása esetén biztonságosan, jelentős lassítás nélkül tud áthaladni a csomóponton. A pilot rendszer képes útvonalajánlást is adni a járművezetők számára, abban az esetben, ha pl. útlezárás lenne a megtervezett útvonalon. Érezhető tehát, hogy a projekt által egy emelkedettebb közlekedési szolgáltatást lesz képes nyújtani a város a lakosinak anélkül, hogy jelentős költséget terhelne feléjük. Előnyként hozható még fel, hogy a szolgáltatás segítségével a forgalombiztonság fokozható pl. érvényes jelzőtáblák, vagy a forgalmat zavaró események (baleset, torlódás) fedélzeti megjelenítése által, illetve a környezet terhelése mérsékelhetővé válik.

A konferencia második napján Eric Ollinger főtitkár képviselte a C-ROADS Európai Uniós projektet, amelynek Magyarország és így a Magyar Közút Nonprofit Zrt. 2017. novemberében lett rendes tagja. A jelenlévő C-ITS platformok (C-The Difference, C-MobILE, C-ROADS) kölcsönösen megerősítették támogatásukat egymás iránt, hogy a kooperatív intelligens megoldások minél korábban tudjanak megjelenni az Európai Unió közúthálózatán és városaiban. Társaságunk a C-ROADS projekt során kulcsfontosságú városi fejlesztéseket irányzott elő, amelyek pilot megvalósításai pl. Győrben, Budapesten kerülnek a közeljövőben kivitelezésre.

Tudta, hogy: Magyarországon a CROCODILE 1 projekt keretében megvalósult egy C-ITS pilot rendszer kiépítése? A Magyar Közút Nonprofit Zrt. egy közel 136 km hosszú szakaszt jelölt ki az M1 autópályán a C-ITS fejlesztésekre, amelynek helyválasztása során kiemelkedő szempont volt, hogy Magyarország Bécs és Budapest viszonylatban csatlakozni tudjon a már meglévő európai C-ITS korridorhoz. Útmenti fix (R-ITS-S) egységből 14 helyszínen összesen 27 db került telepítésre, leginkább SOS oszlopokra vagy VJT portálszerkezetekre. Útmenti mobil (R-ITS-S) egységek közül összesen 20 db került kihelyezésre. Ezek „connected” vagy „stand alone”üzemmódban is képesek működni. Leginkább terelőjárművekbe, utánfutókra, valamint VJT-s utánfutókra lettek telepítve.

Összeállította:
Kovács Áron – forgalomtechnikai mérnök
Verdes Máté – beruházási főmunkatárs