A Magyar Közút a szomszédos országok közútkezelőivel közösen készül az önvezető autózásra

A Magyar Közút, az ASFINAG (Ausztria) és DARS (Szlovénia) együttműködési megállapodást kötött. 2018. augusztus óta dolgoztunk azon, hogy meghatározzuk azokat a stratégiai területeket, kihívásokat, amelyeket közösen hatékonyabban tudunk megoldani.

A megállapodás értelmében 6 területen fogunk az előttünk álló időszakban közösen dolgozni, tapasztalatot és tudást cserélni, melyek közül kiemelten fontos a forgalmi menedzsment feladatok átalakulása a hálózatba kapcsolt és önvezető autók megjelenésével. A magasan automatizált járművek elterjedésétől a közúti balesetek számának és súlyosságának csökkenését várjuk, de jelenleg nagyon nehéz megjósolni ezek terjedésének ütemét.

Az átmeneti időszakban az úgynevezett „vegyes forgalom” által támasztott kihívásokra kell a közútkezelőknek felkészülnie. Ilyen terület például a jármű és az infrastruktúra közötti kommunikációt lehetővé tevő C-ITS technológia. A rövid távú (800-1500m) kommunikációt lehetővé tévő legújabb generációs adó-vevő berendezéseket telepítettünk az M0 körgyűrűn és további infrastruktúra-fejlesztésekre van lehetőségünk a 2022-ig (Európai Uniós és hazai társfinanszírozás).

C-ITS antenna az M0 Keleti szektor egyik Változtatható Jelzésképű Tábláján

Mi az a C-ITS?
A C-ITS
(Cooperative-ITS, azaz együttműködő intelligens közlekedési rendszerek) telepítés egy evolúciós folyamat, amely a legkevésbé komplex szolgáltatások kialakításával kezdődött. Ezekre gyakran „Day-1-services”, azaz Első napos szolgáltatásokként hivatkozunk, amelyek például torlódásokra, veszélyes helyekre, úton folyó munkavégzésre figyelmeztetik a közlekedőket.

Verdes Máté
Intelligens közlekedési rendszerek osztályvezető

Számláló

Számláló

KILOMÉTERNYI ÚT
FŐ MUNKAVÁLLALÓ
VÁRMEGYEI IGAZGATÓSÁG
MÉRNÖKSÉG
LABOR
MÉRŐÁLLOMÁS
31000

KILOMÉTERNYI ÚT

6000

FŐ MUNKAVÁLLALÓ

19

VÁRMEGYEI IGAZGATÓSÁG

80

MÉRNÖKSÉG

8

LABOR

23

MÉRŐÁLLOMÁS