Hasznos tanácsok a Csepel környékén közlekedőknek – infografikával!

Home / Hírek / Hasznos tanácsok a Csepel környékén közlekedőknek – infografikával!

Hasznos tanácsok a Csepel környékén közlekedőknek – infografikával!

Szigetszentmiklós térségében három különálló beruházás indult az elmúlt hónapokban, melyek a térség jelentős forgalma mellett számottevő torlódással járnak. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. az erre közlekedők számára újabb hasznos tanácsokkal szolgál, hogy a körülményekhez képest könnyebben választhassák meg útvonalukat.

ALAPINFORMÁCIÓK

Jelenleg Szigetszentmiklós és Csepel térségben három beruházás zajlik, ezek kivétel nélkül a közlekedési infrastruktúra fejlesztését és javítását célozzák az ott lakók és az arra közlekedők életszínvonalának javítása érdekében: a Massányi út felújítása Szigetszentmiklós Város Polgármesteri Hivatalának beruházásában 2018. július 13-án indult teljes útzár mellett, ezek a munkálatok 2018 szeptember második feléig tartanak. Az M0 autóút 8 kilométeres szakaszának beton burkolatra történő átépítése a szakaszon található hidak felújítása a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. lebonyolításában és beruházásában, mely a terelések kiépítésével 2018. július 14-én indult el két szakaszon, a teljes projekt több ütemben 2020 tavaszáig tart. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. beruházásában pedig a Csepel-Szigetszentmiklós összekötő út felújítása 2018. május 2-án indult el egy új körforgalmú csomópont építésével az M0-s autóút mellett. A körforgalmú csomópont építése során technológiai okokból augusztus 26-tól szükséges a le- és felhajtó ideiglenes lezárása szeptember végéig, a teljes projekt október közepére fejeződhet be.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. beruházásában a Csepel-Szigetszentmiklósi út felújítása a körforgalom építésével 2018. május 2-án kezdődött, de az iskolai időszakban korlátozással nem jártak. A munkálatok eddig nem voltak látványosak, de annál fontosabbak: az érintett csomópontban egy magas nyomású vízvezeték található, az eredeti tervek szerint ennek a vezetéknek csak a plusz védelméről kellett volna gondoskodnia a kivitelezőnek, de a feltárást követően kiderült, hogy át is kell építeni. Ez pedig 3-4 héttel meghosszabbította a munkát, e nélkül tartható lett volna az előzetes ütemterv és nem lett volna lezárva a kihajtó, csak a nyári időszakban.

Általánosságban elmondható, hogy az érintett térség agglomerációjába az elmúlt években jelentősen megnőtt a lakosság száma, ezt a robbanásszerű növekedést az infrastruktúra nem tudta lekövetni, így felújítások vagy balesetek nélkül is rendszeresek a torlódások, ami a korlátozással járó munkavégzések megvalósítását is nehezíti. A 2017-es hivatalos forgalomszámlálás adatok alapján az M0 érintett déli szektorát naponta közel 99 ezer jármű használta, ebből több mint 16500 nehézgépjármű. A májusi adatok még ettől is nagyobb járműszámot mutattak, akkor több mint 119 ezer jármű közlekedett az M0 déli szakaszain naponta. Ez a szám az M0 felújítási munkái után 75 ezerre csökkent, ami a korlátozás és az ebből adódó torlódások miatti forgalom átrendeződésére, új menekülő utak keresését tükrözi, mely megmagyarázza a térség egyéb útjainak forgalomnövekedését.

A tartós torlódásokat ez alapján elsősorban az M0 déli szakaszának felújítása okozza, a beruházás a 30 éves hidak rekonstrukciója és a burkolatcsere esedékessége miatt nem volt tovább halasztható. Az autópálya a 2×3 sávos bővítés idejére elérte kapacitásának elméleti maximumát. A forgalom az elmúlt néhány évben a korábbi érték másfélszeresére nőtt, a korlátozások miatt most a megugrott terhelést újra négy sávnak kellene elvezetnie. A projektgazdák közötti előzetes egyeztetéseknek köszönhetően a halásztelki csomópont zárását már korábban átütemezték, így az nem esik egybe a szigetszentmiklósi le- és felhajtó szeptember végéig tartó lezárásával. 

KORLÁTOZÁSOK
Az M0 autóúton a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában és lebonyolításában két helyen van sávelhúzásos terelés a híd- és burkolatfelújítási munkák miatt Nagytéténynél és Dunaharasztinál. A felújítási munkák technológiai igényei miatt pályaoldal zár van érvényben mindkét helyszínen az M1 autópálya irányába, így a forgalmat az M5 felé vezető oldalra terelték át a szakemberek, ahol így 2×2 sávon haladhat a forgalom, szemben a 2×3 sávos eredeti kapacitáshoz képest. A felújításhoz kapcsolódóan a Nagytétényre átvezető hídon a kerékpáros forgalmat is korlátozta a kivitelező.

Szigetszentmiklóson a Massányi Károly utcát az önkormányzat teljes egészében lezárta felújítási munkák miatt szeptember második feléig.

A Csepel-Szigetszentmiklós összekötő úton az új körforgalmú csomópont építése során technológiai okokból augusztus 26-tól az M0 le- és felhajtó ágait ideiglenes lezárták szeptember végéig.

MIT TEHETNEK AZ ÉRINTETT AUTÓSOK INDULÁS ELŐTT?

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. Útinform szolgálatának diszpécserei 0-24 órában fogadják a közlekedők hívásait a +36-1-336-2400-s telefonszámon, ezen kívül awww.utinform.hu-n is számos hasznos információt találhatnak. Ha Budapesten belül indulnak útnak, a BKK Infó segítségét kérhetik, elérhetőségeiket megtalálják awww.bkkinfo.hu oldalon, illetve a BKK Infó mobil applikációt is igénybe vehetik. Tervezzék még optimális útvonalukat még mielőtt útra kelnek, induljanak el időben! Ha tehetik, kerüljék el a csúcsidőszakokat, vezessenek körültekintően, a szokásosnál is telítettebb sávokra, lassabb haladásra számíthatnak az országos közutakon és az önkormányzati kezelésű szakaszokon egyaránt.

HA MÁR ÚTON VANNAK…

Ha tehetik, használjanak autós navigációs applikációkat. A WAZE és a Google Maps iOS és Android készülékekre is elérhető. Mindkét alkalmazás hasznos segítséget nyújthat.

AJÁNLOTT ÚTVONALAK

A szigetszentmiklósi csomópontban csak az M0-s autóútról az M5-ös felől jövők nem tudnak lekanyarodni a Csepeli út irányába, illetve a Csepeli útról  az M1-es felé történő felhajtás nem lehetséges szeptember végéig. A Csepeli úton autózók Budapest és Szigetszentmiklós között egyenesen közlekedhetnek oda-vissza, így aki Csepelről Szigetszentmiklósra vagy Szigetszentmiklósról Csepel irányába halad, a kihajtó lezárása miatt könnyebben juthat át az átépítés alatt álló csomóponton, mert az M0 irányába se a le-, se a felhajtás nem lehetséges ezen az oldalon, vagyis nincs keresztező forgalom. Azok, akik Csepel felől szeretnének az M0-ra felhajtani az M1-es irányába, a halásztelki csomópontot használhatják, akik pedig Csepelről az M5-ös felé közlekednének, azok a Csepeli úton Szigetszentmiklós irányába haladhatnak, majd az M0-s feletti hídon áthajtva, közvetlenül felhajthatnak az M0 autóútra.  

A fentiek a következő oldalon található infografikán is láthatóak:

Fontos tanács, hogy aki az M0-s autóúton közlekedik Csepel felé, az M1-es autópálya irányából lehetőleg a 19-es jelű szigetszentmiklósi csomópontban térjen le az autóútról a Csepeli útra, ezzel is némileg tehermentesítve a halásztelki csomópontot. Az M5-ös M1-es útvonalon közlekedő személygépjármű forgalomnak alternatív útvonal lehet Kecskeméttől az 52-es és az 51-es főúton haladni Dunaújvárosig, majd a Pentele-hídon keresztül az M6-os autópályán közlekedni az M0-s autóútig. Így kikerülhető az M0-s autóút azon szakasza, ahol több km-es a torlódás. A tapasztalatok azt is mutatják, hogy a legnagyobb torlódás az M0 felújításához kapcsolódik, főleg az M1 felé vezető oldalon, ezért Halásztelek vagy Csepel irányából nehezebben tudnak felhajtani az autósok az autóútra. Ugyanakkor az is látszódik, hogy az M1 irányába akkora a forgalom, hogy bármely csomópontban is hajtanának fel az autósok a déli szektorban, az M0 felújítása miatt mindenképpen torlódásra kellene számítaniuk. Ezért a Magyar Közút Nonprofit Zrt. azt javasolja, hogy az aki nem szeretne az M0-ra felhajtani, használja a Csepeli utat.

AZ ELMÚLT HETEKBEN BEVEZETETT ÉS TERVEZETT INTÉZKEDÉSEK

A halásztelki csomópontot használók számára a II. Rákóczi Ferenc úton a jelzőlámpák programját a szakemberek felülvizsgálták, így azon jelenleg forgalomfüggő program fut, ezzel segítve a forgalom lefolyását.  

A Csepeli út új körforgalmának építési munkáinak felgyorsítása érdekében a Magyar Közút Nonprofit Zrt. mindent megtesz, hogy a korlátozással járó munkák a lehető leghamarabb befejeződjenek. Mivel a körforgalom építése kapcsán beton támfalat építenek, ezért a technológiai átfutási idők kötöttek, de minden egyéb, korlátozással járó, kiegészítő tevékenységet csúcsidőn kívül, akár hétvégén, akár éjszaka végeznek majd a szakemberek. A tervek szerint szeptember végén már részlegesen használhatják az autósok az új körforgalmat. 

A MÁV-HÉV járatok csúcsidőben sűrűbben, több kocsival közlekednek a ráckevei vonalon. Több ponton rendőri jelenlét és szükség szerinti forgalomirányítás segíti az autósokat.

A szakemberek megvizsgálják a nemzetközi gyakorlatban a közelmúltban megjelent, innovatív forgalomtechnikai megoldások alkalmazhatóságát. Alapos áttekintés készül egyebek mellett a tervezés alatt álló az M0 déli szektorában lévő harmadik csomópont előkészítéséről és kivitelezésének felgyorsításáról, a teherforgalom számára ajánlott, alternatív útvonalak kijelölésének lehetőségeiről is. A tököli komp kapacitásának növelését is megvizsgálják, ahogy azt is, hogy az M0 M1 felé vezető oldalán a sávelhúzásos tereléseknél sávszűkítések mellett kialakítható-e plusz egy sáv, így az M1 felé 3, míg az M5 felé (ahol jelenleg nincs nagyobb torlódás) 2 sávon haladhatna a forgalom a munkaterület mellett.

 
Magyar Közút Nonprofit Zrt.
Kommunikációs osztály