A 2024. évi országos közúti keresztmetszeti forgalomszámlálás eredményei
Megrendelő témaszáma: VB-2025/0100519/00
Megrendelő szakmai felelőse: Janás Lajos, adatbanki főmunkatárs
Vállalkozó: One Planet Mérnökiroda Kft.
Felelős kiadó: Nitsch Gergely, okl. közlekedésmérnök, ügyvezető
A mintegy 31 700 km hosszúságú országos közúthálózat, valamint az ehhez kapcsolódó egyéb műszaki létesítmények üzemeltetésében, fenntartásában és fejlesztésében a közúti szakirányítás számára nélkülözhetetlen a közúti forgalom nagyságának, összetételének, jellemzőinek megfelelő ismerete. A forgalmi adatok egyik fő forrása az országos közúti keresztmetszeti forgalomszámlálás és annak az országos közúti adatbankban (OKA) tárolt eredményei.
A 2024. évi forgalomszámlálás adatainak feldolgozása – második alkalommal az új szakterületi Útügyi Műszaki Előírás szerint, amelyben többek között megváltozott az alkalmazott járműosztályozás is – megtörtént. Végeredményben összesen 888 keresztmetszetből érkezett be feldolgozható adat. A korábbi évek adatainak felszorzása és a nem mért szakaszok forgalmának megbecslése után pedig a 2024. év végi közúthálózat teljes egészére, összesen 6619 keresztmetszetre adtunk meg átlagos napi forgalmat. A mért keresztmetszetek aránya 13,1 % volt.
A feldolgozott eredmények „Az országos közutak 2024. évre vonatkozó keresztmetszeti forgalma”, és a két kötetes „A közúti forgalom figyelemmel kísérése 2024” című kiadványokban, – amelyek a Magyar Közút Nonprofit Zrt honlapján megtalálhatók – továbbá CD-n és a Magyar Közút Nonprofit Zrt-nél működő Országos Közúti Adatbankban (OKA) lelhetők fel.
Az adatfeldolgozás eredményeként megállapítható, hogy 2024-ben az országos közúthálózaton a gépjármű forgalom futásteljesítménye (Ejkm/nap) országos átlagban 2,5 %-kal nőtt. Az átlagos napi személygépkocsi forgalom (Ej/nap) 3,4 %-kal, a gyorsforgalmi útkategóriákban az autópályákon 4,6%-kal, az autóutakon 3,6%-kal növekedett. Az országos tehergépkocsi forgalom futásteljesítménye 0,2%-kal nőtt. A teherforgalomban használt járműosztályok teljesítménye a nyerges szerelvény járműosztályban 0,4 %-os mértékben nőtt, a szóló tehergépkocsi járműosztályban 1,7%-kal csökkent, a pótkocsis tehergépkocsi járműosztályban 4,4%-os mértékben növekedett. A motorkerékpár forgalom 5,2 %-kal nőtt. Az autóbusz forgalomban a csuklós buszok teljesítménye nőtt (+2,3%), az egyes autóbuszok teljesítménye csökkent (-2,0%). A kerékpár forgalom 2,1 %-kal nőtt, azonban ezt az értéket fenntartással kell kezelni, mivel a mérési módszertan elsősorban a motoros forgalom észlelésére és rögzítésére szolgál, a kerékpáros forgalom alacsonyabb rendű utakra, különálló kerékpárutakra is áthelyeződhet, melyeket a tárgyévi megfigyelés nem minden évben fed le.
Útkategóriák szerinti bontásban az elmúlt évben az autópályák forgalmi teljesítménye 2,9 %-kal, az autóutaké 2,0%-kal, a főúthálózat teljesítménye 2,8%-kal, a mellékúthálózat teljesítménye 2,0%-kal nőtt.
Az utolsó 5 évet tekintve az összes forgalmi teljesítmény 6,0 %-kal nagyobb a 2019. évnél. A személygépkocsi forgalom 9,0%-kal, a tehergépkocsi forgalom (Ejkm/nap) 2,2 %-kal nőtt. A közúti közösségi közlekedést jelentő autóbusz forgalom 7,4 %-kal csökkent a 2019-es értékhez képest. A motorkerékpár forgalom 3,0 %-kal, a kerékpár forgalom 0,9 %-kal nőtt. Az utóbbi értéket az éves változásnál leírtakhoz hasonlóan fenntartással kell kezelni.
Letölthető dokumentumok:
2024














