M1 aktuál

GYAKORI KÉRDÉSEK-VÁLASZOK ÉS HASZNOS INFORMÁCIÓK AZ M1-ES AUTÓPÁLYÁRÓL

Az M1-es autópálya mindkét irányán folyamatosan végez társaságunk üzemeltetési és javítási munkákat. Ezen munkálatokhoz kapcsolódóan folyamatosan kapunk megkereséseket, visszajelzéseket, így az elmúlt hónapok leggyakoribb kérdéseit összegyűjtve az alábbi válaszokkal szeretnénk segíteni a közlekedők tájékoztatását. 

Miért alakulhattak ki a tavaszihoz hasonló burkolathibák az M1-es autópályán?

Az M1-es autópálya teljes körű felújítása és bővítése már 2017-ben napirenden volt, a fejlesztés elindításáról Kormányhatározat is született. A pálya Bicske és Tatabánya közötti szakasza az 1980-as években épült, akkoriban 40-50 évre tervezték a pályaszerkezetet. Az utóbbi évek dinamikus forgalomnövekedésének, illetve a jelentős nehézgépjármű forgalom hatására a leromlási folyamat felgyorsult. Csak az elmúlt egy évben közel 20 százalékkal nőtt az M1-es autópálya forgalma, a fővároshoz közel 100% kapacitás környékén vagy a felett működik. Az elmúlt 1-2 év csapadékos és szélsőségesen változékony (sűrű fagyási-olvadási ciklusok) időjárása nyomán a pályaszerkezet teherbírásának problémái tömegesen jelentek meg a kopórétegen. Az autópályán az elmúlt években is folyamatosan, ütemezetten végeztünk javítási munkákat, évi több ezer tonna aszfalt felhasználásával, de a 2018 tavaszán kialakult burkolathibákat az üzemeltetési tevékenységünk keretein belül csak korlátozott mértékben lehetséges javítani, azokkal az út állagromlása csak kis mértékben csökkenthető.

A pálya állapotának javítására még 2017. év végén biztosított a Kormány 4,1 milliárd forintot, hogy összesen 14 kilométeres szakaszon, a Hegyeshalom felé vezető oldalon a legrosszabb állapotban lévő részeken tudjunk teljes körű sávfelújítási munkákat végezni. Ez két helyszínen 2018. áprilistól novemberig valósul meg.

A Kormánynak több évtizednyi lemaradást kell behozni néhány év alatt, korábban közel sem fordítottak ekkora volumenű felújítási és fejlesztési forrásokat az országos közúthálózatra, mint most. A következő években mintegy 2500 milliárd forintos útfelújítási-fejlesztési program valósulhat meg. Ennek fele EU-s, másik része hazai forrásból jöhet létre. Utóbbira hosszú idő óta nem volt példa, gyakorlatilag csak EU-s forrásokból újultak meg utak. Köszönhetően a dinamikus gazdasági növekedésnek és annak, hogy 2013-ban a Kormány bevezette a használatarányos útdíjazást, valamint később a megyei matrica rendszert, megnyílt a lehetősége annak, hogy látványos és érezhető mértékben növekedjen az állam által felújításokra fordítható források mértéke az országos közúthálózat valamennyi területén.

Ha ez így van, akkor miért nem költöttek eddig az M1-esre?

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. 2016-2017-ben közel 6000 tonna aszfaltot használt fel a javítási munkák során, folyamatosan végezte a karbantartási munkákat. A Kormány már elkezdte az M1-es autópálya fejlesztési-felújítási munkáinak előkészítését, de egy ekkora volumenű, nemzetgazdasági szinten is kiemelkedő beruházás nem megvalósítható egyik napról a másikra. Sajnálatos módon az elmúlt időszak csapadékos és változékony téli időjárása, a hirtelen növekedő, főleg nehézgépjármű forgalom hatására az M1-es autópálya leromlása felgyorsult. Ezért is igyekszik a Magyar Közút Nonprofit Zrt. minden lehetőségével kapacitást növelni a javítási munkái során és azért dolgozik az Innovációs és Technológiai Minisztérium, hogy a teljes körű felújítások megindításáig a közútkezelő további, tartós beavatkozásokat végezhessen.

Nem kapcsoltak későn, hogy szükség van plusz források bevonására?

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. 2018-ra vonatkozóan rendelkezik tervekkel, hogy milyen beavatkozásokat tervezhet az idei évre, a munkák ütemezetten, a terveknek megfelelően haladnak. Jelenleg azon dolgoznak a szakemberek, hogy ezen munkákat követően vagy amellett olyan beavatkozások is elindulhassanak, melyek középtávon is segíthetik majd az autósok közlekedését. A februári-márciusi gyors és nagyarányú burkolatleromlási folyamatot a Magyar Közút Nonprofit Zrt. sikeresen megállította. A kézi, pontszerű javítási munkákat már felváltották a hatékonyabb és nagyobb felületet érintő beavatkozások.

Mekkora volumenű beavatkozást végzett idén társaságuk az M1-es autópályán?

Idén már több tízezer tonna aszfaltot használtunk fel a lokális, nagyfelületű és teljes körű felújítási munkák során. Év eleje óta országos szintű átcsoportosításokat végeztünk: a tatabányai, esztergomi, kisbéri, komáromi, balatonvilágosi, martonvásári, kápolnásnyéki, tárnoki, szigetszentmiklósi, dabasi, ceglédi, váci, győri, csornai, mosonmagyaróvári, lébényi, fertőszentmiklósi, körmendi, szombathelyi, vasvári, sárvári, marcali, hajdúböszörményi, polgári és nyíregyházi mérnökségekről vezényeltünk át szakembereket. Illetve munkagépeket a javítási hatékonyság növelése érdekében, továbbá külső kivitelezőket is bevontunk a munkálatokba. A különböző burkolatjavítási munkákon kívül folyamatosan, ütemezetten végzünk szalagkorlát cseréket és sövényvágási munkákat is.

Biztonsággal használható a pálya?

Az M1-es autópályán az elmúlt hetekben, hónapokban erőn felül azon dolgoztunk, hogy a lehető leggyorsabban megszüntethessünk minden olyan burkolathibát, melyek közvetlen balesetveszélyesek lehetnek. Az autópályán érvényben lévő sebességkorlátozások betartásával az autókban keletkező károk előfordulásának esélye minimalizálható. Ezért is dolgoznak a szakemberek folyamatosan a pályán, hogy a biztonságos közlekedés feltételeit fent tartsák.

Mikor indul el az M1-es autópálya újjáépítése és 2×3 sávosra bővítése?

Az M1-es autópálya 90 kilométert érintő teljes körű felújítási és sávbővítési munkáinak előkészítését az illetékes szaktárca döntése szerint a beruházónak fel kell gyorsítania. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. jelenleg a kivitelezéshez szükséges terveket elkészítő cég közbeszerzési kiírását indította el, ezen kívül a szükséges előkészületeket is megkezdte (engedélyek beszerzése stb.). A konkrét kivitelezési munkálatok jelen állás szerint 2020 végén, 2021 elején indulhatnak el optimális esetben.

Addig terveznek-e nagyobb lélegzetvételű javításokat a pályán?

Idén már több tízezer tonna aszfaltot használtunk fel a lokális, nagyfelületű és teljes körű felújítási munkáink során. A Hegyeshalom felé vezető oldalon, az M0 csomóponttól kezdődően 2,5 kilométeren már megvalósultak a teljes körű felújítási munkák. Június 25-től várhatóan novemberig megújul a Győr felé vezető oldalon a Herceghalom és Bicske, a 28-as és 40-es kilométerszelvények közötti teljes körű felújítás. Ezen kívül a szükséges lokális javítási munkákat és egyéb üzemeltetési feladatok ütemezetten végezzük. Továbbá azon dolgozunk az illetékes szaktárcával, hogy a sávbővítéssel járó átfogó rekonstrukcióig olyan tartós beavatkozásokat végezhessünk, melyek biztosítják azt, hogy a már említett beruházás megvalósításáig a pályát a közlekedők biztonsággal használhassák.

Nem lenne egyszerűbb a kátyúzás helyett az egészet leaszfaltozni?

Az M1-es autópálya átfogó rekonstrukciójára van szükség, a hosszú távú és tartós megoldást jelentő, 90 kilométert érintő felújítás és sávbővítési munkák előkészítése már zajlik, ez a beruházás 2020-21-ben indulhat el. Addig a rendelkezésünkre álló források mellett igyekszünk a lehető legnagyobb volumenben beavatkozni. Idén 4,1 milliárd forint értékben végezhetünk 14 kilométernyi felújítást a Hegyeshalom felé vezető oldalon, ez olyan tartós beavatkozás, amely az átfogó, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában megvalósuló fejlesztésig biztosítja az adott szakaszok jó állapotát. A kopóréteg csere önmagában ugyanakkor nem elegendő, mivel bár a problémák a felszínen jelentkeznek, de azok az elégtelen teherbírású pályaszerkezet miatt alakulnak ki. Vagyis az alapokig vissza kell bontani a pályát és gyakorlatilag új utat kell építeni. A teljes kopóréteg csere nagyságrendekkel nagyobb költségvonzatú, mint a jelenleg végzett lokális vagy nagyfelületű javítás, ugyanakkor tartós javulást nem okoz.

A Budapest és Győr közötti 90 kilométer újjáépítése és bővítése több száz milliárd forintra tehető. A teljes körű felújítás így külön erre a célra szánt központi költségvetési vagy európai uniós forrásból valósulhat meg. Addig az üzemeltetési és karbantartási munkákat végezhetjük el a rendelkezésünkre biztosított források erejéig.

A munkaterületeken sokszor nem látok munkásokat, ha igen, akkor sem dolgoznak, ezt miért hagyják?

Az egyes építési munkáknak különböző fázisai vannak. A teljes körű felújítási munkák során az útalapokat is visszabontják a kivitelezők, az új alapot pedig cementtel keverik, melynek a kötési ideje több nap, így annak megszilárdulásáig nem lehet további munkafolyamatokat végezni. Ezen kívül minden szakember, legyen szó közutas vagy vállalkozó által foglalkoztatott munkatársról, a munkarendnek és technológiai utasításoknak megfelelően látják el kijelölt feladatukat. A törvényi előírások szerinti pihenőidőket természetesen kivehetik, mely a munkakörből adódóan hosszabb is lehet, hiszen a munkaterületen, a fekete aszfalton nyáron 40-50 fok is lehet, aszfaltozás közben pedig még több. Valamennyi munkatársunk azon dolgozik, hogy a kijelölt munkaterületen maximálisan elvégezze feladatát.

Miért pont az idegenforgalmi főszezonban végzik a felújításokat?

A téli időszakban a melegaszfalt keverő telepek alapvetően zárva vannak, nagyobb távolságokra még aszfalt melegítő konténerben sem érdemes szállítani, mert a kihűlt melegaszfalt rosszabb minőségű és gyakorlatilag bedolgozhatatlan. Így télen csak ideiglenes, kevésbé tartós, hidegaszfaltos munkák végezhetőek. Tavasztól kezdődően, miután a melegaszfalt keverő telepek újra nyitnak, akkortól lehetséges a munkák felfuttatása. Útépítéshez és javításhoz pedig megfelelő idő szükséges, ez pedig tavasztól őszig áll az útépítők rendelkezésére. A felújítási munkák pedig a jellegükből adódóan több hónapos átfutással valósulnak meg, ezért törekedtünk arra, hogy az iskolai szezonon kívül induljon el a korlátozással járó munkák zöme. Sajnos az M1-es autópályán szinte folyamatosan nagy a forgalom sűrűsége, legyen szó bármely hónapról vagy napszakról. Ezért is fontos a pálya háromsávossá bővítése.

Mikor indul az újabb, Bicske és Tatabánya közötti 12 kilométeres felújítás? Meddig tart?

 Június 28-től kezdődik el a terelés kiépítése, majd a kivitelezés július 2-án indul és várhatóan novemberig tart. Ezzel megújul a Győr felé vezető oldalon a Herceghalom és Bicske, a 28-as és 40-es kilométerszelvények közötti szakasz.

Dolgoznak hétvégenként és éjszakánként is?

A tervezett 180 nap helyett a kivitelező várhatóan 140 nap alatt fejezheti be a felújítási munkákat technológiai és munkaszervezési változtatásoknak köszönhetően, amelyek így novemberre készülhetnek el. A kivitelező nagyobb kapacitással, hosszabb napi munkavégzési idő mellett dolgozik, illetve az ideiglenes terelések kialakításakor éjszakai munkavégzésről is gondoskodni fog. Ezen kívül modern, innovatív és környezetbarát technológiát, úgynevezett REMIX eljárást alkalmaznak, mellyel az elbontott útalap jó részét újrahasznosítva építik az útalapokat.

Milyen terelés mellett dolgoznak?

Az összesen 12 kilométert érintő felújítás három ütemben, szakaszosan valósul meg. A kivitelezés ideje alatt a lehetséges helyszíneken igyekszünk 2+1+1 sávos forgalomterelést bevezetni. Ez azt jelenti, hogy a Budapest felé vezető oldalon a forgalom a leálló- és külső sávon haladhat, a Győr felé vezető oldalról egy sávot átterelnek a főváros felé vezető oldal belső sávjára, míg a munkavégzés mellett a Hegyeshalom felé vezető oldalon a belső vagy a külső sávot használhatják majd a közlekedők. Vagyis ezzel a módszerrel a pálya 2×2 sávos áteresztő kapacitása megmaradhat a felújítás mellett is. A Győr-Hegyeshalom felé vezető oldalon zajló felújításban érintett szakaszokon először a külső és a kapaszkodó sávok felújítására kerül sor, majd ezt követően végzik el a belső sávok felújítását.

Miért nem alkalmazzák mindenhol a sávelhúzást?

Forgalomtereléseink minden esetben az érvényben lévő Útügyi Műszaki Előírások szerint építjük ki. Ezen előírás alapján sávelhúzásos forgalomterelésnél a külső sávban közlekedőket vezetjük ki a leállósávra, tudjuk, hogy nagyrészt ezek a járművek nehéz tehergépkocsik, kamionok. Az 1970-es években megépült autópálya leálló sávja nem ekkora forgalomra lett méretezve, ezt a hatalmas terhelést sok helyen nem bírná elviselni, beszakadna, így plusz forrásokat kellene bevonni, illetve újabb korlátozással járó munkák lennének a pályán. Sajnálatos módon ezek az elégtelen teherbírású helyszínek nyilván azonos helyen vannak a burkolathibákkal érintett forgalmi sávokkal, azaz az építési munkaterülettel. Amennyiben ezeken a helyeken megvalósítanánk a sávelhúzásos terelést nem csak az ott közlekedő tehergépkocsik, hanem a mellettük közlekedők is komoly baleseti kockázatnak lennének kitéve. Szintén nincs értelme olyan esetekben sávelhúzásos terelést alkalmazni, amikor a terelés kiépítése több időt, azaz hosszabb ideig tartó sávzárást jelent, mint maga a munka végrehajtása.

Mit tesznek annak érdekében, hogy ne legyen ennyi torlódás?

A mozgó terelés mellett zajló üzemeltetési munkák során, például sövényvágás, figyelünk arra, hogy ha a torlódó gépjárművek sorhossza a 3 kilométert eléri, úgy a munkát arra az időszakra felfüggesztjük, amíg a sor fel nem oszlik. A 2017. júniusi forgalmi adataink alapján a Budapest felé vezető csütörtökön és pénteken, a Hegyeshalom vezető részen pedig vasárnap és hétfőn a legnagyobb a forgalom. Ezen időszakokban igyekszünk korlátozottan beavatkozni.

Nem félnek attól, hogy sokan már most is alapból az 1-es főutat használják az M1 helyett, ami egyrészt bevételkiesés, másrészt az átmenő forgalom az ott élők komfortérzetét és az 1-es főút burkolatát is rontja?

Ahogy az M1-es autópályát, úgy az 1-es főutat is kiemelten kezeli a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Valóban van némi forgalmi átrendeződés, amelynek hatására megnőtt egyes helyeken az 1-es főút forgalma. Ugyanakkor az M1-es autópálya állapota már lehetővé teszi például, hogy az 1-es főút Bicske és Herceghalom közötti szakaszán a nehézgépjármű forgalmat ismét korlátozzuk. Tekintettel a főút kiemelt szerepére, folyamatosan, ütemezetten végzünk rajta karbantartási, üzemeltetési munkákat.

Hogyan tájékoztatják az autósokat?

Az M1-es autópályán lévő változtatható jelzésképű táblákon hívjuk fel a figyelmet az aktuális korlátozásokra vagy torlódásokra. Ezen kívül a www.utinform.hu és a www.kozut.hu oldalon is folyamatosan tájékozódhatnak a közlekedők az aktuális és tervezett munkálatokról.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a Waze-val való együttműködésén túl a HERE és TomTom navigációs rendszerek fejlesztőivel is aktív kapcsolatot ápol, így a lehető legtöbb platformon megjelenhetnek információink, metaadataink.

Hol jelezhetem észrevételeimet?

Társaságunk központi ügyfélszolgálati címére jelezhetik kérdéseiket, kéréseiket. Leveleiket az ugyfelszolgalat@kozut.hu címre küldhetik el. Nemcsak az M1-es autópálya, hanem valamennyi országos közút esetében. Fontos tudni, hogy társaságunk az autópályákat, illetve a településeket összekötő fő- és mellékutakat, illetve ezen utak településeken átvezető szakaszait kezeli. De sem az M5, sem az M6 autópályán, sem pedig Budapest közigazgatási területén belül nem társaságunk az illetékes.

Számláló

Számláló

KILOMÉTERNYI ÚT
FŐ MUNKAVÁLLALÓ
VÁRMEGYEI IGAZGATÓSÁG
MÉRNÖKSÉG
LABOR
MÉRŐÁLLOMÁS
31000

KILOMÉTERNYI ÚT

6000

FŐ MUNKAVÁLLALÓ

19

VÁRMEGYEI IGAZGATÓSÁG

80

MÉRNÖKSÉG

8

LABOR

23

MÉRŐÁLLOMÁS