A statikus adatok gyűjtése és szolgáltatása TN-ITS formátumban 2019. óta zajlik. A hazai TN-ITS szolgáltatás fejlesztője és üzemeltetője a Magyar Közút Nonprofit Zrt, a gyors magyarországi bevezetésért kiválósági díjat is kapott.
A Budapest Közút 2021-ben csatlakozott a TN-ITS közösséghez, az első évben az alábbi öt korlátozási kategória volt elérhető országszerte:
– Maximális sebességkorlátozás
– Jármű magassága
– Jármű szélessége
– A jármű bruttó tömege
– Parkolási információk
Mi változik 2024-ben?
Budapest területén a korábbi kategóriák kibővültek, az alábbi új adatcsomagok érhetők el 2024 eleje óta:
– Útkategória típusa
– Terület típusa
– Úttípus
– Maximális sebességkorlátozás
– Jármű magassága
– Jármű szélessége
– Jármű hossza
– Jármű bruttó tömege
– Legnehezebb tengelysúly
– Kódolt geometria
A fejlesztés részben Európai Uniós finanszírozással valósult meg, a „Crocodile 3 HU” intelligens közlekedési rendszerek fejlesztését támogató projekt keretein belül.
Az országos közúthálózat esetén a Magyar Közút TN-ITS szolgáltatásába már nem csak a korlátozások, hanem a statikus figyelmeztetések, az utak elsőbbsége, számos korlátozás, a tiltás, valamint a kötelező és különleges szabályok, illetve a tájékoztató és a kiegészítő táblák is bekerültek. A közlekedési táblák száma Magyarországon több, mint 600 000 db, amely hatalmas mennyiség a TN-ITS adatszolgáltatás technikai lehetőségeihez képest. Az autóiparban működő térképgyártók és beszállítók kérésére a Forgalomtechnikai és kezelői osztállyal közösen megvizsgáltuk az említett kategóriákat aszerint, hogy melyek számukra a leghasznosabbnak és támogatják leginkább (többek között) az automatizált vezetést – ennek eredményeként az összes tábla majdnem fele fontosnak bizonyult. Az így kiválasztott táblajelzéseket ebben a fejlesztési csomagban integráltuk a rendszerbe 2024. februárjában (ez körülbelül 250 000 jelzésképet jelentett), amely nagy lépés a szolgáltatás korábbi színvonalát tekintve. Számos teszt bizonyította, hogy mindez informatikai szempontból megvalósítható, a szabványos frissítési gyakorisággal sem okoz problémát.
Az új adatcsomagok már elérhetők a Nemzeti Adathozzáférési Ponton (NAP-on) keresztül, amelyet a Magyar Közút Útinform osztálya üzemeltet a társosztályokkal és a MÁV-SZK-val együttműködve. A NAP Portál célja a közúti közlekedésbiztonsággal összefüggő statikus és dinamikus adatok gép által feldolgozható formában történtő megosztása a hatékonyabb és biztonságosabb közlekedésszervezés érdekében. A NAP Portálon olyan felhasználók is megjelennek, mint a Google, a TomTom, a HERE vagy a Waze. A Magyar Közút nem csupán üzemelteti a NAP Portált, hanem adatszolgáltatóként is megjelenik az országos közúthálózat statikus és valós idejű dinamikus adataival. Számos nemzetközi szabványt tud kezelni, így a Datex II 3.3 mellett például a TN-ITS szabványt is, ezért tudjuk itt publikálni ezt az adatcsomagot, nagyobb elérést biztosítva ezzel az adatcsomagnak.
A NAP-on történő publikáció mellett, a fejlesztés részeként a TN-ITS honlapja hamarosan meg fog újulni.
A közeljövőben módosul még az adatcsomagok időbélyegzés mögötti logikája is, hiszen korábban az adatcsomagok az utolsó változás dátumának időbélyegével voltak ellátva, nem pedig az utolsó frissítésével, ami kérdésessé tette az információ hitelességét.
Mindezen intézkedések lehetővé teszik a dinamikus közlekedési információ támogatását magas színvonalú és precíz statikus adatcsomagokkal, hogy még több segítséget nyújtsunk a járművezetőknek és térképgyártóknak, valamint az automatizált vezetéshez szükséges beágyazott rendszerek fejlesztőinek.
A fejlesztés az Informatikai Osztály, Forgalomtechnikai és Kezelői Osztály, az Útinform Osztály, illetve a GeoX Térinformatikai Kft közbenjárása, valamint segítsége nélkül nem valósulhatott volna meg, ezúton is köszönjük a közös munkát.
Örömmel teszteljük az új adatcsomagokat az érdeklődőkkel. Amennyiben bármilyen problémát észlel, kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot a cef@kozut.hu email címen!
Vécsey Alexandra és Selmeczy András
Útinform Osztály és Intelligens Közlekedési Rendszerek Osztály