CROCODILE: Mi ez a jószág valójában?

Cooperation of Road Operators for COnsistent and Dynamic Information LEvel angol szavak kezdőbetűiből olvasható össze a CROCODILE, ami magyarul a Közútkezelők együttműködése az egységes és dinamikus információk cseréje érdekében. A nemzetközi együttműködés első fázisa 2013-2015 között zajlott, majd 2016-ban támogatást nyertünk a második fázis megvalósítására. Ennek munkálatai ebben az évben zajlottak a legnagyobb intenzitással.

Juhász Csabával, a Szigetszentmiklós autópálya mérnökség vezetőjével közösen igyekszem a gyakorlati oldalát bemutatni a CROCODILE-nak és azt, hogy mi is van valójában az igen hangzatos hívószavak (harmonizált szolgáltatás kialakítás; országok közötti átjárhatóság és egységes szolgáltatás biztosítása; szabványos például DATEX II alapú adatcsere; automatizált, on-line érzékelők és egyéb terepi adatgyűjtő eszközök stb.) mögött.

Hogyan segítik tehát a projektben végzett fejlesztések a közútkezelői munkát?

A most megvalósítás alatt lévő fázisban a mai napig 38 új helyszínre került forgalomfigyelő kamera, és további 7 helyszínen cseréltük a korábbi elavult berendezéseket újakra; helyeztünk ki forgalomszámláló berendezést, illetve jármű és infrastruktúra közötti kommunikációt lehetővé tevő adó-vevő berendezést.

1. ábra A november 22-én felszerelt forgalomszámláló berendezés adatai a központi Forgalmi Információs Rendszerünkben

Juhász Csaba az alábbi 4 pontban foglalta össze, hogyan segítik az általa vezetett mérnökség kezelésében lévő útszakaszon telepített eszközök a napi munkavégzésüket.

1. Forgalom felügyelete
Az AID (Automata eseményfelismerő) kamerák riasztást küldenek, mely riasztás segíti a diszpécsert az anomáliákra való gyors reagálásban. A többi kameraképeken zajló forgalom esetleges megtorpanását, rendkívüli viselkedést vizuálisan észlelheti a diszpécser.

Sokszor a Rendőrség, vagy egyéb bejelentést megelőzően észleljük a rendellenességet (lerobbant jármű, idegen tárgy, baleset, gyalogos, szembehajtás, stb.) és így gyors és pontos képi információ birtokában tudunk dönteni (mi kerüljön a VJT-kre (Változtatható Jelzésképű Tábla, lásd. 2. ábra), melyik oldalt érinti, kit értesítsünk (pl. tűz is van), pályazár szükséges csomóponti letereléssel, stb.

A lehető leggyorsabban tudunk reagálni, ezáltal csökkenjük a torlódások hosszát, a torlódásban töltött időt, alternatív utakat kínálunk fel, és növeljük a forgalombiztonságot gyors, figyelemfelhívó VJT jelzéseinkkel.

2. ábra Változtatható Jelzésképű Tábla (készítette: György Róbert útellenőr)

2. Keresés, visszakeresés
Számtalan esetben kapunk külső féltől félinformációkat (például nem minden közlekedő tudja a pontos kilométerszelvény-számot megadni), melyek alapján kutatjuk a bejelentett eseményt. Jellemzően, a magas (de még nem teljes) kamera lefedettségnek és a forgatható, zoomoltatható PTZ készülékeknek köszönhetően meg is találjuk, így szintén gyors és pontos képi információ birtokában tudunk dönteni.

Már megtörtént esemény visszakeresésében, az esemény kimentésében is segít a rendszer. Sok esetben balesetek, Havaria események (extrém intenzitású eső utáni víz átfolyások helyének, viselkedésének pontosításában, okainak feltárásában), munkaterületeink biztonsági szempontú áttekintésében, ismeretlen okok feltárásában nagy segítséget nyújt. Megkeresés esetén a Rendőrség kérésére is tudunk képi anyagot szolgáltatni, természetes a törvényben foglalt archiválási időn belül.

3. Üzemeltetési munkák elősegítése
Dolgozóink védelme érdekében, az utazók gyors és pontos tájékoztatása érdekében folyamatosan nyomon követjük a mozgó és állandóra kiépített tereléseinket, így a VJT táblákra mindig aktuális forgalmi információk kerülnek ki. Az utazók tájékoztatásával a dolgozóink is nagyobb biztonságban dolgozhatnak.

Bizonyos üzemeltetési feladathoz pásztázással tudunk megkeresni úttartozékokat, hibákat, így megszerzett többletinformációval hatékonyabban tudunk beavatkozni. Pl. burkolathiba megtalálása, betontábla szám megnézése, szelvény megnézése, megrongálódott úttartozék megnézése, kérdéses esetek tisztázása, stb.

4. Téli üzemeltetés elősegítése
Téli csapadék (főleg hó) esetén még éjszaka is jelentős és hasznos információt szerzünk a szakaszaink közlekedési állapotáról. Látjuk, hogy hol fekete a burkolat, hol kásás, hol havas, hol torpan meg a forgalom, hol „kaparnak” a járművek, mely szakaszt kell esetleg kikerülni, így az elhárító gépeket célzottan, gazdaságosan, környezetet (sófelhasználással) kímélve tudjuk irányítani.

A témához kapcsolódó kérdéseket, észrevételeket a cef@kozut.hu e-mail címen várjuk.

Összeállította:
Verdes Máté beruházási főmunkatárs
Központi Forgalomtechnikai és kezelői osztály, projektvezető

Számláló

Számláló

NaNKILOMÉTERNYI ÚT
NaNFŐ MUNKAVÁLLALÓ
NaNVÁRMEGYEI IGAZGATÓSÁG
NaNMÉRNÖKSÉG
NaNLABOR
0MÉRŐÁLLOMÁS
9300

KILOMÉTERNYI ÚT

1800

FŐ MUNKAVÁLLALÓ

6

VÁRMEGYEI IGAZGATÓSÁG

24

MÉRNÖKSÉG

2

LABOR

7

MÉRŐÁLLOMÁS