Nem is gondolnánk, hogy a 2020-as év bizonyos területeken pozitív hatással volt az egészségünkre. A kerékpáros számlálások eredményei alapján biztosan kijelenthető, hogy az idei évben aktívabbak voltunk két keréken, mint valaha, hiszen még soha ennyien nem választották korábban a kerékpározást, mint aktív turisztikai formát. A kerékpáros fejlesztéseket a turisták gyorsan felfedezték és megszerették. Ezt bizonyítja, hogy a Tisza-tavon a nyár folyamán kétszer annyian bicikliztek, mint egy évvel ezelőtt. A biciklizés pedig egyértelműen jótékony hatást gyakorol mind az egészségünkre, mind a fittségünkre, hiszen egy nagyon intenzív mozgásforma a szabad levegőn. Az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-vel közösen elkészítette az idei nyár kerékpáros turizmusának gyorsjelentését.
A Magyar Közút az idei nyár folyamán is kézi, illetve gépi számlálás segítségével vette számba a kerékpáros turistákat. A számlálásokat a nagy tavaink körül, azaz a Fertő tó, a Tisza-tó, a Velencei-tó és a Balaton körül is elvégezték. A számlálás évek óta minden nyáron megismétlődik, három hónapon át, így egy több éves trend alapján tudjuk összehasonlítani a tendenciákat.
A növekedés mértéke már a tavalyi évvel összehasonlítva is meghökkentő. A kézi és a gépi mérések alapján a Velencei-tavon, a Balatonnál és a Tisza-tavon is a kerékpárosok számának megkétszereződését regisztrálták. Elmondható, hogy a négy nagy tavunk legnagyobb nyertese a Velencei-tó, ahol megduplázódott idén a kerékpáros turisták száma, valószínűleg a kisgyerekes családoknak is könnyen teljesíthető körtúra lehetősége okán. A balatoni számlálás eredménye pedig 85 százalékos növekedést mutat.
A Tisza-tó az új kerékpáros paradicsom
Vajon honnan ez az ugrásszerű növekedés?Bebizonyosodott, hogy a kerékpáros hálózatfejlesztésekre nagy igény van. A Tisza-tavi kör hiányzó részének elkészültével egy év alatt megduplázódott a kerékpáros turisták száma. A júniusban átadott hidakon több mint 70 ezren bicikliztek át. Tavaly Kiskörén júliusban és augusztusban 18 ezer biciklist számoltak, idén ugyanezen időszak alatt több mint 40 ezret. A Poroszló és Tiszafüred között elkészült hiányzó szakasz, így a teljes Tisza-tó kerékpáros forgalmára rendkívül pozitív hatással volt.
Rövid idő alatt is óriási lehet a kerékpáros turisták számának növekedése. 2016 óta 5,5-szeresére nőtt a Tisza-tó körül kerékpározók száma, köszönhetően a hálózat fejlesztésének, és a gátkoronán az autós forgalom csillapításának. A kerékpárút-szakaszok és kerékpáros hidak fejlesztésével az elsődleges cél, hogy biztonságos körülmények között kerékpározhassunk, és csak a gyönyörű természeti környezetre koncentrálhassunk. Az elkészült kerékpáros utak pedig hatványozottan növelik azok számát, akik az aktív kikapcsolódás ezen formáját választják.
Hálózatos gondolkodás a kerékpáros fejlesztésekben
A kerékpáros útvonalak fejlesztései a továbbiakban is a hálózatos logikát fogják követni, tehát a cél, hogy turisztikailag értelmezhető, egybefüggő hálózatok jöjjenek létre, amelyek a megfelelő szolgáltatás fejlesztésével még több kerékpáros turistát fognak nyeregbe ültetni akár határokon belül, akár külföldről is ide vonzva őket. A legfontosabb fejlesztések most is ezt a logikát követik. Így került kijelölésre idén az Eurovelo 14 Szentgotthárdtól a Velencei-tóig, elkészült a Szentendre és Budapest közötti Eurovelo 6, illetve vele párhuzamosan a Duna másik oldalán a Dunakeszi Budapest közötti hiányzó Eurovelo 6-os szakasz is már épül. A hálózatokból hiányzó láncszemek elkészülése pedig ugrásszerűen emelheti egy-egy térség turisztikai vonzerejét, ahogy ezt a Tisza-tó esetében is látjuk.
Célzott aktív turisztikai kommunikáció
Az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ (AÖFK) idén először indított térségi aktív turisztikai kampányt, amelynek egyik legfontosabb eleme a Tisza-tó kerékpáros fejlesztéseinek bemutatása volt. A térség ismertségének növelése érdekében videókat, közösségi média kampányt, közterületi hirdetéseket és számos médiamegjelenést támogatott az AÖFK. A kerékpárosok számának növekedése visszaigazolta azt a feltevést, hogy nagy igény van kerékpáros fejlesztésekre és ezek bemutatására. A aktív turizmus szezonja a nyárral nem ért véget, így az Aktív Magyarország folytatja az ősz folyamán a térségi látnivalók és az eddig talán kevésbé ismert célpontok, túraútvonalak bemutatását.
Javuló infrastruktúra, megfelelő karbantartás
Két évvel ezelőtt a Magyar Közút Nonprofit Zrt. több mint 1000 km külterületi kerékpárút kezelését vette át. Ehhez a feladathoz plusz kormányzati forrást is kapott. Ennek a munkának köszönhetően idén az üzemeltetési munkákon túl többek között a Balaton és a Fertő tó körüli kerékpárúton felújítást is végzett a társaság. A kerékpárutakhoz kapcsolódóan a Magyar Közút 2019-ben nagyszabású géppark fejlesztést hajtott végre. A program keretében 15 speciális traktort és a hozzájuk tartozó téli-nyári adaptereket szereztek be, hogy a bicikliutak napi üzemeltetési feladatait maradéktalanul elláthassák a szakemberek. A beszerzéseket az idei évben is folytatta az állami közútkezelő további 5 téli és nyári adapterekkel felszerelt traktorral. Így az újonnan épülő és már megépült kerékpárutak megfelelő karbantartása nagyban járult hozzá a nyári turisztikai szezon sikerességéhez.