Évszaknak megfelelő időjárással indul az idei tél

A meteorológiai előrejelzések alapján 2019. december 1-jén, vasárnaptól minden szempontból beköszönt a tél és már az első nap havazásra számíthatnak az ország északi részén a közlekedők. Az időjárás előrejelzések szerint ugyanakkor főleg a hétfői napon terjedhet ki a havazás nagyobb területekre. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. már november 10-től téli üzemmódra állt át, a szakemberek és a munkagépek hétvégétől pedig már élesben is dolgozhatnak a hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákon.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a 2019-2020-es téli szezonban az országos közúthálózaton összesen mintegy 1000 munkagépet (nehézgépjárművek, rakodógépek, hómarók) állít hadrendbe. A társaság 94 mérnökségén kezdőkészletként összesen mintegy 180 ezer tonna útszóró só, több mint 1400 tonna kálcium-klorid granulátum, 2,1 millió liter kálcium-klorid oldat és 11 ezer tonna érdesítő anyag áll a szakemberek rendelkezésére. A meteorológiai előrejelzéseknek megfelelően a havazásban várhatóan érintett területeken megelőző, vagyis preventív sószórást végez a cég. Tehát még a havazás előtt síkosságmentesítő anyagot juttatnak a szükséges helyekre, ezt a munkát ugyanakkor nehezíti, hogy a havazás előtt a legtöbb helyen folyamatos esőzés is várható, így a csapadék lemoshatja az előre kijuttatott síkosságmentesítő anyagok egy részét.

A téli hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákat idén is az egyes útszakaszok forgalmi rendje és az úthálózatban betöltött szerepe szerint látja el a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Vagyis a szakemberek először az országos közúthálózat ütőerének számító autópályákon, autóutakon és főutakon, majd a felüljárókon és hidakon kezdik meg a beavatkozásokat, ezt követi a településeket összekötő mellékutak, illetve alacsony forgalmú bekötőutak hóeltakarítása vagy síkosságmentesítése. A cég 94 mérnökségi telephelyéről minden munkagép előre meghatározott útszakaszokon avatkozik be és útról-útra látják el feladataikat. A 32 ezer kilométeres hálózaton a közel 800 hóeltakarító munkagépre egyenként 40-50 kilométernyi szakasz jut. A téli hóeltakarításban és síkosságmentesítésben dolgozó nehézgépjárművek fordulóköre – a kijelölt útszakaszra való oda és visszajutással együtt – így akár többóra is lehet, ezen időszak alatt pedig időjárástól függően újabb jelentősebb mennyiségű hó is hullhat a burkolatra, vagyis újabb beavatkozást kell végeznie a munkagépeknek mindaddig, amíg a havazás el nem áll. Fontos ugyanakkor kiemelni, hogy a hóeltakarítást csak akkor tudják megkezdeni hatékonyan a társaság szakemberei, ha a lehullott hó eléri a technológiai utasítások szerinti vastagságot, az alatt csak sózásra van lehetőség, megelőzve, hogy a forgalom által tömörített hó a burkolatra fagyjon.

A társaság folyamatos munkavégzése mellett is fel kell készülnie az autósoknak arra, hogy intenzívebb havazás esetén időszakosan téliesebb útviszonyokkal találkozhatnak az országos közúthálózaton is, így egyes esetekben szükségük lesz a nyári időjárási viszonyok között megszokott utazási sebességük mérséklésére. A szakemberek mindenképpen arra kérik az autósokat, hogy nyári gumijukat cseréljék át téli közlekedésre alkalmas, megfelelő minőségű téli abroncsokra. Továbbá a közlekedőknek érdemes még utazás előtt tájékozódniuk az aktuális útviszonyokról, ezt megtehetik a társaság idén 45 éves Útinform szolgálatánál és megyei diszpécsereinél, valamint a www.utinform.hu oldalon.

További hasznos téli közlekedési tanácsokat és információkat a Magyar Közút Nonprofit Zrt. weboldalán ezen a linken kaphatnak a közlekedők: https://internet.kozut.hu/teli-uzemeltetessel-kapcsolatos-informaciok/. A társaság valamennyi munkagépe GPS jeladóval van felszerelve, a linken az előző 24 óra gépjárműmozgásait is visszanézhetik az érdeklődők.

Számláló

Számláló

KILOMÉTERNYI ÚT
FŐ MUNKAVÁLLALÓ
VÁRMEGYEI IGAZGATÓSÁG
MÉRNÖKSÉG
LABOR
MÉRŐÁLLOMÁS
31000

KILOMÉTERNYI ÚT

6000

FŐ MUNKAVÁLLALÓ

19

VÁRMEGYEI IGAZGATÓSÁG

80

MÉRNÖKSÉG

8

LABOR

23

MÉRŐÁLLOMÁS