Teherforgalmat segítő fejlesztés indult Beregsuránynál
Fontos közúti beruházás indult Beregsuránynál, a határszakasz egyik kiemelt közúti átkelőjénél. A projekt célja, hogy a nehéztehergépjármű-forgalom megnyitásához szükséges fejlesztések révén növekedjen az átkelő kapacitása és a közlekedés hatékonysága. Az új átkelési lehetőség alternatív útvonalat kínál mind a helyi, mind a tranzit teherforgalom számára.
A Magyarország projektjavaslatainak az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz 2022. évi CEF2 második pályázati kiírásra történő benyújtásáról szóló 1004/2023. (I.17.) Kormányhatározat alapján Magyarország benyújtotta a „Kapacitásnövelés a magyar-ukrán közúti határforgalomban (Beregsurány határátkelőhely)” című projektjavaslatot. Az Európai Bizottság a C(2023) 6010 számú végrehajtási határozatában támogatásra jogosultnak ítélte a projektet. A Kormány a Magyarország projektjavaslatainak az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz 2022. évi CEF2 második körös pályázati kiírása keretében támogatott CEF projektek hazai társfinanszírozásának biztosításáról szóló 1435/2023. (X.9.) Kormányhatározatban döntött a projekt teljes körű megvalósításához szükséges források biztosításáról.
A CEF projekt azonosító száma: 22-EU-TG-HU-UA-Road BCPs.
A projekt időtartama: 2023.03.01. – 2026.12.31.
A Magyar Közutat érintő projektrész elszámolható költsége 1.699.000 euró, amelyből 845.000 euró az Európai Unió társfinanszírozása. A beruházás 50%-ban CEF támogatásból és 50%-ban költségvetési forrásból valósul meg.
A projekt keretében a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) mediterrán folyosóján található Beregsurány–Asztély közúti határátkelőhely korszerűsítése történik meg, amely magában foglalja a tehergépjárművek méreteinek, tengelyterhelésének és össztömegének ellenőrzésére alkalmas mérőállomások kiépítését a belépő és kilépő oldalon egyaránt. Megvalósul továbbá a Magyar Közút által használt ÚVR (Úthálózat Védelmi Rendszer) informatikai rendszer integrációja, amely a túlsúlyos és túlméretes járművekhez kapcsolódó ellenőrzési és útvonalengedélyezési folyamatokat támogatja.
A beruházás részeként a meglévő infrastruktúra fejlesztése is megvalósul, amely lehetővé teszi, hogy az átkelő a jövőben a nehéztehergépjárművek fogadására is alkalmas legyen. Emellett egy megvalósíthatósági tanulmány is készül, amely a teljes határszakasz közúti átkelőinek jövőbeli infrastrukturális, informatikai és forgalomirányítási fejlesztési lehetőségeit vizsgálja, különös tekintettel a beregsurányi és záhonyi átkelőkre.
A projekt illeszkedik a határmenti közlekedési infrastruktúrát érintő tervezett fejlesztésekhez, így többek között az M3 autópálya Beregdarócig történő meghosszabbításához, a Beregdaróc–Beregdáda határátkelő kialakításához, az M34 gyorsforgalmi út megépítéséhez Vásárosnamény és Záhony között, valamint az új Tisza-hídhoz Záhony és Csap között.
A határszakaszon jelenleg hat hivatalos közúti határátkelőhely működik, ezek közül viszont csak egy képes a nehéztehergépjárművek korlátozás nélküli kezelésére. A forgalom emiatt nagyrészt a záhonyi átkelő felé terelődik, amely rendszeresen túlterhelt. A beregsurányi átkelő fejlesztése ezért több szinten is érezhető javulást hoz: alternatív útvonalat kínál a helyi és a tranzitforgalom számára, csökkenti a záhonyi átkelő túlterheltségét, és kiegyensúlyozottabb kapacitáselosztást biztosít a teljes határszakaszon.
Az Európai Unió finanszírozásával megvalósuló projekt célja, hogy növelje a közúti határátkelők kapacitását és hatékonyságát. A közleményben megfogalmazott vélemények ugyanakkor kizárólag a szerző álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül az Európai Unió vagy a támogatást nyújtó hatóság hivatalos álláspontját. Az Európai Unió és a támogatást nyújtó hatóság nem felel a közleményben foglaltakért.














